Preambuła
Chronimy Twoją prywatność w trakcie korzystania z naszych serwisów, przestrzegamy stosownych przepisów prawnych w zakresie ochrony danych osobowych oraz plików cookies:
- RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych; dalej RODO),
- Ustawy o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1781),
- Ustawy prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz. U z 2024 r. poz. 34).
I. Ogólna klauzula informacyjna RODO
Na podstawie art. 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO), informujemy, że:
Administrator danych:
Administratorem Pani/Pana danych osobowych są wspólnie:
- Miasto Opole z siedzibą w Opolu, ul. Rynek 1A, kod pocztowy 45-015, e-mail: urzad@um.opole.pl, tel. (+48 77) 45 11 800,
- Miejski Zakład Komunikacyjny Sp. z o. o., ul. Luboszycka 19, 45-215 Opole, e-mail: mzk@mzkopole.pl, tel. (+48 77) 40 23 100,
związane porozumieniem o współadministracji, dalej Współadministratorzy. Podmioty te ustalają cele i sposoby przetwarzania Pani/Pana danych osobowych.
Inspektor ochrony danych:
Współadministratorzy mają powołanych Inspektorów Ochrony Danych:
- dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych w Urzędzie Miasta Opola: ul. Rynek 1A, 45-015 Opole; e-mail: iod@um.opole.pl; tel. (+48 77) 54 11 328,
- dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych w Miejskim Zakładzie Komunikacyjnym Sp. z o.o.: ul. Luboszycka 19; 45-215 Opole; e-mail: iod@mzkopole.pl; tel. (+ 48 77) 40 23 100.
Cele przetwarzania danych osobowych oraz podstawa prawna przetwarzania:
Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą na podstawie:
- art. 6 ust. 1 lit. b RODO, w celu realizacji umowy jaką Państwo zawierają ze Współadministratorami korzystając z publicznego transportu zbiorowego; dane te są niezbędne do:
- wydania imiennej Opolskiej Karty Autobusowej, zakupu i obsługi elektronicznych biletów,
- dystrybucji biletów uprawniających do przejazdów na liniach autobusowych,
- weryfikacji uprawnienia do przyznania ulgi,
- weryfikacji dokumentu przewozu (bilety i uprawnienia do ulg/zwolnień),
- wystawienia wezwania do zapłaty opłaty dodatkowej (brak ważnego biletu),
- obsługi reklamacji opłat dodatkowych,
- funkcjonowania profilów na Portalu Obsługi Pasażera,
- art. 6 ust. 1 lit. c RODO, w celu:
- obsługi reklamacji na podstawie przepisów: kodeksu cywilnego ( t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm.), ustawy prawo przewozowe (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 8 z późn. zm.),
- przeprowadzania windykacji na podstawie przepisów: kodeksu cywilnego (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm.), kodeksu postępowania cywilnego (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz.1550 z późn. zm.) oraz ustawy prawo przewozowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 8 z późn. zm.),
- obsługi skarg, wniosków i petycji na postawie przepisów kodeks postępowania administracyjnego, dział VIII Skargi i wnioski (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 572 z późn. zm.) oraz ustawy o petycjach (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 870),
- art. 6 ust. 1 lit. a RODO, w zakresie danych dodatkowych (numer telefonu, adres mailowy) w celu możliwości kontaktowania się z Państwem w sprawach związanych z wydawaniem imiennej Opolskiej Karty Autobusowe oraz zakupu i obsługi elektronicznych biletów.
Odbiorcy danych:
Z uwagi na konieczność zapewnienia prawidłowego funkcjonowania oraz zapewnienia zgodności z prawem, Państwa dane osobowe mogą zostać przekazane takim podmiotom jak: kancelarie prawne i windykacyjne, rejestry dłużników, dostawcy systemów IT. Państwa dane osobowe mogą zostać udostępnione uprawnionym podmiotom takim jak Sąd, Prokuratura, Policja, na ich uzasadniony wniosek.
Okres przechowywania danych osobowych:
Pani/Pana dane osobowe zebrane w celu zawarcia i realizacji z Państwem umowy będą przechowywane na czas trwania umowy, a następnie do czasu upływu terminów przedawnienia roszczeń związanych z umową.
Pani/Pana dane osobowe zebrane w związku z wykonywaniem obowiązku wynikającego z przepisów prawa, będą przechowywane do czasu zakończenia sprawy, a następnie zgodnie z przepisami prawa archiwalnego.
Pani/Pana dane osobowe zebrane na podstawie wyrażonej przez Państwa zgody, będą przechowywane do czasu zakończenia sprawy, a następnie zgodnie z przepisami prawa archiwalnego, chyba że wycofają Państwo zgodę na przetwarzanie danych osobowych.
Prawa osób, których dane dotyczą:
Posiada Pani/Pan prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania i prawo do przenoszenia danych w granicach przewidzianych przepisami prawa. Jeżeli podstawą przetwarzania jest zgoda posiada Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego:
Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO.
Konsekwencje niepodania danych osobowych:
Podanie danych osobowych może być wymogiem ustawowym, warunkiem zawarcia umowy, do których podania będziecie Państwo zobowiązani lub za zgodą, którą Państwo wyrażą.
W przypadku, gdy będzie istniał obowiązek ustawowy, a dane nie zostaną przekazana, nie będziemy mogli zrealizować zadania ustawowego, co może skutkować konsekwencjami przewidzianymi przepisami prawa.
W przypadku, kiedy podanie danych będzie warunkiem zawarcia umowy, a tak się nie stanie, nie będzie możliwości zawarcia takiej umowy. W przypadku, kiedy podanie danych odbywa się na podstawie zgody, to brak podania danych skutkować będzie brakiem możliwości kontaktowania się z Państwem w sprawach związanych z wydawaniem imiennej Opolskiej Karty Autobusowej oraz zakupu i obsługi elektronicznych biletów.
Zautomatyzowane podejmowanie decyzji, w tym profilowanie:
Pani/Pana dane nie będą poddawane zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
II. Wykorzystanie plików cookies oraz podobnych technologii – oraz możliwość ich wyłączenia.
Podczas wizyty Użytkownika w Serwisach nasze serwery automatycznie zapisują tzw. logi systemowe – anonimowe informacje, takie jak: czas wizyty Użytkownika, adres ip, adres url, informacje o przeglądarce użytkownika, adres URL poprzednio odwiedzanej strony (tzw. referent link, o ile użytkownik przeszedł na stronę poprzez odnośnik) itp. Zebrane logi przechowywane są przez czas nieokreślony jako materiał pomocniczy służący do administrowania serwisem. Informacje w nich zawarte nie są ujawniane nikomu poza osobami upoważnionymi do administrowania serwerem oraz serwisem. Serwis gromadzi także anonimowe dane dotyczące odwiedzanych stron takie jak: liczba odwiedzin, kraj, przeglądarka, czas wizyty itp. Możemy analizować gromadzone dane, korzystając z rozwiązania zewnętrznego dostawcy, którym jest Google Analytics. Narzędzie działa w oparciu o opisane niżej pliki cookies i nie udostępnia danych umożliwiających identyfikację osoby. Szczegóły polityki prywatności Google Analytics dostępne są pod adresem: https://policies.google.com/privacy.
Co to jest cookies?
Cookies to z ang. Ciasteczka, czyli małe pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach użytkowników tj. smartphone, laptop, komputer i wszystkich innych urządzeniach służących do przeglądania Internetu. W ciasteczku zapisane są informacje o stronie internetowej, którą odwiedza Użytkownik, okres życia, czyli czas istnienia ciasteczka oraz unikalny numer przeglądarki.
Czy cookies zawierają dane osobowe?
Tak, jednak mogą być wykorzystane wyłącznie w celu wykonywania określonych funkcji na rzecz użytkownika. Takie dane są zaszyfrowane w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom nieuprawnionym.
Rodzaje plików cookies?
Stosowane są dwa rodzaje plików: tymczasowe (istnieją do czasu wylogowania się ze strony internetowej) lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej) oraz pliki stałe (pozostają przez czas określony w parametrach plików cookies ) albo do ręcznego usunięcia przez Użytkownika.
Jak usunąć lub/i zablokować pliki cookies ?
Przeglądarki internetowe domyślnie pozwalają na umieszczanie plików cookies, jednak ustawienia te można zmienić w dowolnym momencie. Ograniczenie stosowania plików cookies, bądź ich zablokowanie, może wpłynąć na niektóre funkcjonalności Serwisu. Wszystkie operacje usunięcia lub blokowania usług w przeglądarkach należy wykonać z uwagą, gdyż mogą doprowadzić do usunięcia stron dodanych w zakładkach ulubione, ułatwień dostępu typu: automatyczne logowanie, zapamiętywanie hasła/loginu itp.
Co to są Anonimowe Identyfikatory i jaką funkcję pełnią?
- Aby wyświetlać reklamy w usługach, w których pliki cookies mogą nie działać (np. w aplikacjach na urządzenia mobilne), Serwis może użyć anonimowych identyfikatorów. Anonimowy identyfikator to losowy ciąg znaków używany w tym samym celu co plik cookies na platformach obejmujących niektóre urządzenia przenośne, na których technologia plików cookies nie jest obsługiwana.
- Pełnią one podobne funkcje co pliki cookies.
Jak zarządzać Anonimowymi Identyfikatorami?
Każdy model urządzenia może tę funkcję obsługiwać w inny sposób. Dlatego zachęcamy do zapoznania się z opcjami prywatności w dokumentacji na stronie internetowej producenta urządzenia.
Serwisy obce.
W naszych serwisach mogą być wykorzystane serwisy obce (np. YouTube), które mogą także używać cookies, W takim przypadku zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności docelowych serwisów. Niniejsza Polityka Prywatności nie reguluje zasad wykorzystania mechanizmu cookies przez podmioty trzecie.
III. Zmiany w Polityce prywatności, kontakt i postanowienia końcowe
- Serwis zastrzega możliwość niewłaściwego działania strony lub niemożliwość skorzystania z niektórych funkcjonalności Serwisu przez Użytkownika, który usunął i/lub wyłączył obsługę plików cookies. Komunikacja między komputerem Użytkownika a naszym serwerem jest zaszyfrowana z użyciem odpowiedniego, bezpiecznego protokołu. Dodatkowo nasze bazy danych zabezpieczone są przed wglądem osób trzecich.
- Zastrzegamy sobie prawo zmiany powyższej Polityki prywatności poprzez opublikowanie nowej polityki prywatności na tej podstronie.
- Użytkownicy, którzy mają jakieś pytania dotyczące niniejszej Polityki prywatności, praktyk stosowanych na tej stronie, czy też inne zastrzeżenia związane z postanowieniami niniejszej Polityki prywatności i plików cookies, proszeni są o kontakt z Administratorami.
Inspektor Ochrony Danych Osobowych: Waldemar Kostrzycki, kontakt pod adresem mailowym iod@mzkopole.pl.