Regulamin
Opolskiej Karty Autobusowej i Portalu Obsługi Pasażera
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:
- SOP – System Obsługi Pasażera, umożliwiający między innymi zakup biletu elektronicznego.
- Opolska Karta Autobusowa/Karta – elektroniczna, bezstykowa karta działająca
w ramach SOP; oznacza zarówno Kartę imienną jak i Kartę na okaziciela. - E-portmonetka – aplikacja na Karcie umożliwiająca gromadzenie punktów celem wykorzystywania ich do wnoszenia opłat za przejazd środkami publicznego transportu zbiorowego w Opolu, według obowiązującej taryfy.
- Operacja – czynności dokonane przy użyciu Karty, a w szczególności: doładowanie, dokonanie zapłaty, identyfikacja.
- Karta imienna – elektroniczna, bezstykowa Karta z nadrukowanymi i zapisanymi
w formie elektronicznej danymi identyfikującymi Użytkownika Karty, - Karta na okaziciela – elektroniczna, bezstykowa Karta bez nadrukowanych i zapisanych
w formie elektronicznej danych identyfikujących Użytkownika Karty. - Punkt Obsługi Klienta (POK) – punkt sprzedaży i kodowania biletów okresowych
oraz doładowań E-portmonetki, działający u Operatora w ramach SOP. - Portal Obsługi Pasażera (POP) – strony internetowe o adresie pop.mzkopole.pl oraz opolka.mzkopole.pl, na której zamieszczone są informacje dotyczące systemu SOP.
- Konto – konto w POP zakładane przez Klienta w celu zakupu biletów okresowych
oraz doładowywania E-portmonetki. - Punkt Obsługi Sprzedaży (POS) – należące do podmiotów zewnętrznych punkty sprzedaży (np. kioski, sklepy), w których możliwy jest zakup biletu elektronicznego
oraz doładowanie E-portmonetki. - Organizator lub Miasto Opole – należy przez to rozumieć Miasto Opole,
- Operator lub MZK – Miejski Zakład Komunikacyjny Spółka z o. o. w Opolu,
- Użytkownik lub Pasażer – osoba fizyczna będąca posiadaczem Karty, korzystająca jako pasażer z usługi przewozu na podstawie biletu elektronicznego.
- Klient – osoba fizyczna/osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej dokonująca zakupu biletu komunikacji miejskiej lub doładowania
E-portmonetki, - Regulamin – niniejszy dokument.
- Regulamin przewozu – Regulamin przewozu w środkach transportu Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego Sp. z o. o. w Opolu zatwierdzony Zarządzeniem Prezydenta Miasta Opola Nr OR-I.0050.259.2016 z dnia 18.05.2016 r. z późn. zm., dostępny na stronach internetowych opole.pl lub www.mzkopole.pl.
- Bilet – bilet elektroniczny zapisany na Karcie upoważniający do przejazdu środkami komunikacji miejskiej organizowanej przez Organizatora.
- Punkt/y – forma zapisu środków na Karcie w E-portmonetce umożliwiających wniesienie jednorazowej opłaty za przejazd. W przeliczeniu 1 punkt = 1 grosz,
- Doładowanie – zasilenie E-portmonetki
- Zakodowanie (biletu i/lub punktów) – zapis elektroniczny na Karcie kupionego
za pośrednictwem strony internetowej (POP) biletu okresowego i/lub punktów. Zakodowania można dokonać w kasownikach, biletomatach stacjonarnych oraz POK. - Biletomat stacjonarny – urządzenie instalowane w wyznaczonych miejscach na terenie obsługiwanym przez Operatora umożliwiające kupno biletów, kodowanie kontraktów, zasilanie E-portmonetki, przyjmujące zapłatę za pomocą gotówki lub karty płatniczej.
- Biletomat mobilny – urządzenie instalowane w autobusach umożliwiające kupno biletów, zasilanie E-portmonetki, przyjmujące zapłatę za pomocą karty płatniczej.
- Kasownik – urządzenie z wbudowanym czytnikiem zbliżeniowym kart bezstykowych umożliwiające „kasowanie” biletów z E-portmonetki, sprawdzanie ważności biletu okresowego oraz zakodowanie biletu zakupionego za pośrednictwem POP.
- Umowa – umowa sprzedaży biletów lub doładowania E-portmonetki w ramach korzystania
z Karty działającej w SOP, zawarta pomiędzy Klientem a Organizatorem w skutek złożenia przez Klienta zamówienia lub zakodowania wybranego biletu na Kartę lub kwoty doładowania E-portmonetki oraz potwierdzenia przez Operatora realizacji zlecenia w formie wskazanej
w niniejszym Regulaminie. - Siła Wyższa – zdarzenie, którego wystąpienie jest niezależne od stron Umowy i któremu
nie mogą one zapobiec przy zachowaniu należytej staranności, - PIN – 6-cyfrowy numer przypisany do danej Karty, służący do identyfikacji.
PORTAL OBSŁUGI PASAŻERA
§ 2
- Strona internetowa pop.mzkopole.pl umożliwia Klientowi dostęp do informacji o taryfie
i Karcie, rozkładach jazdy, aktualnościach. Zawiera część ogólnodostępną oraz zastrzeżoną, dostępną tylko po zalogowaniu się, w której można doładować E-portmonetkę oraz zakupić bilet okresowy, - Warunkiem założenia konta na POP jest wypełnienie formularza rejestracyjnego, akceptacja Polityki Prywatności, potwierdzenie zapoznania się z treścią Regulaminu oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych w celu założenia ww. konta. Treść niniejszego Regulaminu, zasady funkcjonowania POP, polityka prywatności dostępne są na stronie internetowej, na której POP został umieszczony.
OPOLSKA KARTA AUTOBUSOWA
§ 3
- Karta lub jej duplikat wydawana jest tylko i wyłącznie w POK.
- Wnioski i inne dokumenty dotyczące SOP, w tym o wydanie Karty, można pobrać z POP
lub otrzymać w POK. - Wydanie Karty uwarunkowane jest akceptacją niniejszego Regulaminu.
- Wraz z Kartą Użytkownik/Klient otrzymuje potwierdzenie jej odbioru oraz kod PIN służący do osobistej lub telefonicznej weryfikacji Użytkownika/Klienta. Użytkownik zobowiązany jest do nieujawniania kodu PIN osobom trzecim.
- Użytkownik obowiązany jest do przechowywania Karty w sposób uniemożliwiający jej uszkodzenie lub zniszczenie.
- W przypadku uszkodzenia lub zniszczenia Karty przez Użytkownika należy zgłosić się
do POK w celu wydania duplikatu Karty. Wydanie duplikatu Karty wymaga wniesienia kaucji zwrotnej w wysokości 10 zł. - Karta z ujawnioną wadą fabryczną uniemożliwiającą korzystanie z SOP w pełnym zakresie podlega nieodpłatnej wymianie w POK. W takim przypadku dokonuje się nieodpłatnie automatycznego przeniesienia punktów zgromadzonych na E-portmonetce oraz zakodowanych biletów na nową Kartę.
- Użytkownik może posługiwać się Kartą od chwili odbioru do chwili upływu ważności Karty lub jej zablokowania.
- W przypadku utraty Karty należy dokonać jej zastrzeżenia, w celu zabezpieczenia Karty przed nieuprawnionym użyciem.
- Zastrzeżenie posiadanej Karty można zgłosić osobiście w POK po przedstawieniu dokumentu tożsamości, telefonicznie w godzinach pracy POK lub bezpośrednio na stronie POP po zalogowaniu się na konto. W celu zastrzeżenia posiadanej Karty niezbędne jest podanie numeru Karty oraz kodu PIN.
- Automatyczne zablokowanie Karty może nastąpić w przypadku:
- użycia zastrzeżonej Karty,
- stwierdzenia nieuprawnionego, pozasystemowego doładowania Karty, jakichkolwiek prób jej modyfikacji lub kopiowania,
- upływu terminu ważności Karty.
- Okres ważności Karty wynosi 5 lat. Miasto Opole zastrzega sobie prawo do zmiany okresu ważności Karty, informując o tym Użytkowników.
- Zablokowanie karty następuje do 24 godzin od zgłoszenia. Do tego momentu Organizator i Operatornie odpowiadają za środki zgromadzone w E-portmonetce na Karcie.
- Istnieje możliwość zapisania na Karcie taryfy domyślnej. Oznacza to, że Użytkownik
ma możliwość określenia taryfy służącej do szybkiego wnoszenia opłaty za przejazd punktami zgromadzonymi w E-portmonetce.
KARTA NA OKAZICIELA
§ 4
- Kartę na okaziciela wydaje się po wpłaceniu zwrotnej kaucji w wysokości 10 zł.
- Karta na okaziciela umożliwia zakup biletów na okaziciela wszystkich typów
oraz korzystanie z E-portmonetki. W przypadku zakupu biletu ulgowego, podczas kontroli biletów posiadacz Karty na okaziciela zobowiązany jest do przedstawienia dokumentu potwierdzającego rodzaj ulgi i czas jej obowiązywania. - W przypadku zwrotu Karty na okaziciela, Klientowi zwracana jest w POK kaucja oraz wartość punktów zgromadzonych na E-portmonetce, pod warunkiem podania przez niego prawidłowego kodu PIN oraz numeru tej Karty.
KARTA IMIENNA
§ 5
- Karta imienna jest wydawana na podstawie pisemnego lub elektronicznego wniosku.
- Pierwsza Karta imienna wydawana jest bezpłatnie.
- Na karcie imiennej wydrukowane są następujące dane:
- imię i nazwisko Użytkownika;
- zdjęcie Użytkownika.
- Za aktualizację danych osobowych złożonych i zawartych we wniosku znajdującym się
w SOP odpowiada Użytkownik. - Użytkownik jest zobowiązany do odebrania Karty imiennej osobiście w celu możliwości zweryfikowania przez pracownika POK danych osobowych zawartych w składanym wniosku. Ponadto Użytkownik zobowiązany jest do przedstawienia dokumentu potwierdzającego rodzaj ulgi i czas jej obowiązywania (jeśli takie uprawnienia posiada) zgodnie z odrębnymi przepisami.
- W przypadku osób niepełnoletnich wniosek o wydanie Karty imiennej podpisuje rodzic lub opiekun prawny.
- Karta imienna może być używana wyłącznie przez osobę, której dane identyfikacyjne
są na niej umieszczone. - W przypadku rezygnacji i zwrotu w POK Karty imiennej lub jej duplikatu, Użytkownikowi zwracana jest równowartość punktów zapisanych w E-portmonetce i/lub wartość niewykorzystanego biletu okresowego oraz kaucja pobrana przy wystawianiu duplikatu karty.
- Użytkownik Karty imiennej jest obowiązany do nieudostępniania jej osobom trzecim.
- Karta imienna umożliwia zakup biletów okresowych imiennych oraz korzystanie
z E-portmonetki. - Warunkiem zakupu ulgowych biletów okresowych jest zapis na Karcie ulgi wraz z datą jej ważności. Każdorazowa zmiana ulgi wymaga jej zakodowania w POK, po przedstawieniu dokumentu potwierdzającego prawo do ulgi. Po upływie daty ważności ulgi Karta imienna traktowana jest jako Karta w taryfie normalnej i nie pozwala na zapis biletu okresowego ulgowego.
- W przypadku kontroli ulgowego biletu okresowego zapisanego na Karcie na okaziciela
oraz biletów ulgowych opłacanych środkami z E-portmonetki wymagane jest okazanie dokumentu potwierdzającego uprawnienie do ulgi.
ZAKUP BILETU NA KARTĘ
§ 6
- Zakupu biletu okresowego na Kartę można dokonać w biletomacie stacjonarnym
oraz w dowolnym punkcie POK, POS lub za pośrednictwem POP. - Bilet zakupiony za pośrednictwem POP musi zostać zakodowany w kasowniku, biletomacie stacjonarnym lub w POK.
- Zakodowanie biletu w biletomacie stacjonarnym oraz kasowniku jest możliwe po upływie maksymalnie 24 godzin, w terminie do 14 dni od momentu jego zakupu. Po upływie 14 dni zakodowanie będzie możliwe wyłącznie w POK.
- Rodzaje i taryfę biletów uprawniających do przejazdów środkami transportu MZK określa Uchwała Rady Miasta Opola, której treść dostępna jest na stronach internetowych opole.pl i www.mzkopole.pl.
- Wydruk potwierdzenia dokonania transakcji zakupu biletu nie stanowi dokumentu przewozu
i nie upoważnia do korzystania z przejazdów środkami transportu komunikacji miejskiej
w Opolu. - Warunkiem zakupu ulgowego biletu okresowego jest zapis na Karcie potwierdzający uprawnienie do ulgi ważne co najmniej przez cały okres obowiązywania tego biletu.
- Każdy bilet okresowy przed rozpoczęciem jego terminu ważności może podlegać zwrotowi. Zwrot środków za niewykorzystany bilet następuje wyłącznie w POK.
- Każdy bilet okresowy, który został zakupiony w POS może podlegać zwrotowi
w tym samym punkcie w czasie do jednej godziny, licząc od momentu jego zakupu. - Każdy bilet imienny okresowy może podlegać zwrotowi w trakcie jego obowiązywania
na zasadach określonych w stosownej Uchwale Rady Miasta Opola, której treść dostępna jest na stronach internetowych opole.pl i www.mzkopole.pl.
E-PORTMONETKA
§ 7
- Każda Karta posiada uruchomioną usługę E-portmonetka, aktywowaną w trakcie wydawania Karty.
- Przy pomocy E-portmonetki można dokonywać płatności za bilety elektroniczne jednorazowego przejazdu, dobowe, weekendowe, przesiadkowe.
- Suma środków zgromadzonych na E-portmonetce nie może przekroczyć limitu ilości punktów odpowiadającego kwocie 200 zł.
- E-portmonetkę można doładowywać w POK, POS POP, biletomacie stacjonarnym oraz stałą kwotą 20 zł w biletomacie mobilnym.
- W przypadku doładowania E-portmonetki w POP, konieczne jest zakodowanie
operacji w biletomacie stacjonarnym, kasowniku albo w POK. Zakodowanie doładowania
w biletomacie stacjonarnym oraz kasowniku jest możliwe po upływnie maksymalnie
24 godzin, w terminie do 14 dni od momentu jego zakupu. - Po upływie 14 dni od momentu zakupu doładowania zakodowanie operacji możliwe jest wyłącznie w POK.
- Punkty zgromadzone na E-portmonetce tracą ważność po 2 latach licząc od dnia ostatniego doładowania.
- Klient/Użytkownik Karty może sprawdzić ilość środków zgromadzonych na E-portmonetce
w kasownikach, biletomatach stacjonarnych, POK oraz w POP. - Przeniesienie zapisanych na E-portmonetce punktów może nastąpić w POK wyłącznie
z Karty imiennej na jej duplikat. - Przeniesienie zapisanych na E-portmonetce punktów z utraconej Karty na jej duplikat może nastąpić po upływie 24 godzin od zablokowania Karty. Operacja dokonywana
jest wyłącznie w POK. W przypadku Karty na okaziciela dla realizacji usługi wymagane
jest podanie właściwego kodu PIN oraz numeru utraconej karty.
ZASADY SKŁADANIA REKLAMACJI
§ 8
- Składanie reklamacji dotyczących działania Karty Autobusowej i/lub Portalu Obsługi Pasażera odbywa się w formie pisemnej, na adres siedziby Operatora lub na adres: opolka.reklamacje@mzkopole.pl.
- Klient może zgłosić reklamację w terminie 90 dni od daty zdarzenia będącego przedmiotem reklamacji.
- Podstawy reklamacji nie może stanowić powoływanie się na:
- okoliczności związane z nieprawidłowym funkcjonowaniem komputera Użytkownika, przeglądarki internetowej lub łącz telekomunikacyjnych,
- inne okoliczności związane z działalnością podmiotów, za których działania Organizator
nie odpowiada.
- Reklamacja powinna zawierać dane Klienta, w tym adres do korespondencji, numer karty
oraz opis przedmiotu reklamacji. - Jeżeli podane w reklamacji dane lub informacje wymagają uzupełnienia,
przed rozpatrzeniem reklamacji Operator zwraca się o ich uzupełnienie. Nieuzupełnienie
w terminie 14 dni od wezwania skutkować będzie pozostawieniem reklamacji bez rozpoznania. - Operator rozpatruje reklamację w terminie do 30 dni od daty jej otrzymania
lub uzupełnienia. - W przypadku niemożności rozpatrzenia reklamacji w powyższym terminie Operator informuje o tym składającego reklamację, podając przyczynę przedłużenia terminu
oraz przewidziany czas udzielenia odpowiedzi.
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 9
- O wszelkich zmianach dotyczących Regulaminu Organizator i Operator będzie powiadamiał
poprzez zamieszczenie stosownej informacji w POP. Jeżeli Klient
w ciągu 14 dni od ukazania się informacji o zmianie Regulaminu nie wniesie sprzeciwu w formie pisemnej w POK, na dres siedziby Operatora lub pocztą elektroniczną na adres podany na stronie POP uznaje się, iż akceptuje on nową treść regulaminu. - Wniesienie przez Klienta/Użytkownika sprzeciwu traktowane będzie na równi z rezygnacją
z korzystania z usług Karty i skutkować będzie rozwiązaniem wszystkich umów zawartych
w ramach SOP i zablokowaniem posiadanych Kart. W takim przypadku punkty
zgromadzone na E-portmonetce oraz wartość niewykorzystanych biletów okresowych zostanie zwrócona Klientowi wyłącznie w POK. - Nabycie biletu jednorazowego w formie papierowej nie zwalnia pasażera z jego skasowania.
§ 10
- Operator świadczy usługę korzystania z Opolskiej Karty Autobusowej w rozumieniu ustawy
z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 123 z późn. zm.). - Zakup biletu lub doładowanie E-portmonetki za pośrednictwem POP są możliwe
po potwierdzeniu przez Użytkownika zapoznania się i akceptacji Regulaminu. - Formami płatności za doładowanie E-portmonetki oraz zakup biletu w POP są wyłącznie płatności elektroniczne, dostępne w serwisie.
- Zakup biletu lub doładowanie E-portmonetki za pośrednictwem POP potwierdzone zostanie informacją przesłaną na adres poczty elektronicznej Użytkownika.
- Użytkownik/Klient może zwrócić się do Operatora z wnioskiem o wystawienie faktury VAT
do transakcji zakupu biletu lub doładowania E-portmonetki w terminie ustawowym. Wniosek należy złożyć drogą elektroniczną na adres opolka.faktury@mzkopole.pl lub w formie pisemnej w POK. Wydanie faktury nastąpi w POK w terminie do 7 dni roboczych od daty złożenia wniosku.
§ 11
- Operator zastrzega możliwość czasowego zawieszenia dostępu do POP celem przeprowadzenia prac konserwacyjnych, bez konieczności zapłaty jakiegokolwiek odszkodowania na rzecz Użytkownika. Informacje o braku dostępu do usługi będą publikowane na stronie mzkopole.pl. Niemożność korzystania z POP nie uprawnia do braku biletu.
- Operator zastrzega sobie prawo nieprzyjęcia lub odrzucenia transakcji zakupu biletu
lub doładowania E-portmonetki za pośrednictwem POP oraz do odmowy realizacji doładowania np. z powodów technicznych. W takim wypadku Operator powiadomi Klient/Użytkownika o odmowie i jej przyczynie. - Transakcje błędnie zdefiniowane lub takie których potwierdzenie nie będzie możliwe, mogą nie zostać zrealizowane. Wpłacone środki zostaną zwrócone Klientowi/ Użytkownikowi.
- Organizator oraz Operator nie ponosi odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązań wynikających z niniejszego Regulaminu, o ile niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązań jest spowodowane okolicznościami, na które Operator nie miał wpływu mimo zachowania należytej staranności (siła wyższa) albo wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby trzeciej, za którą nie ponosi odpowiedzialności. W przypadku wystąpienia siły wyższej działanie SOP zostanie zawieszone na okres równy okresowi działania siły wyższej.